SØNDERJYSK KOR blev grundlagt den 14. september 1972 og har sunget mange korværker både nord og syd for grænsen, ligesom det har afholdt koncerter i Haderslevs svenske og franske venskabsbyer Varberg og Braine.

Koret er et veletableret firestemmigt amatørkor, der synger et bredt udsnit af både folkeligt og kirkeligt repertoire.

Koret medvirker i årets løb ved forskellige arrangementer. Til "sangtimen" ved lysfesten på Haderslev Kaserne 4. maj, afholder koret en til lejligheden sammensat koncert, hvor også publikum får lejlighed til at synge med på de dejlige fædrelandssange.
Endvidere afholdes jule- og påskekoncerter i omegnens  kirker.

Vi er på nuværende tidspunkt 34 medlemmer (September 2022).

Pr. 1.april 2021 er Anne Sofie Hoi ansat som korleder. Se omtalen her.
SØNDERJYSK KOR er også medlem af Dansk Folkekor og dermed også Grænsekorene, hvilket giver mulighed for deltagelse i arrangementer med andre kor.